Lotnisko
W latach 1909-1914 w całych Niemczech zaczęły powstawać liczne warsztaty oraz zakłady lotnicze. Różne konkursy, zawody, wycieczki i pokazy lotnicze sprawiły, że samolot bardzo szybko stał się popularny. Zauroczenie „latającymi maszynami” zawitało też do Guben, gdzie w dniach 20-21 lipca 1912 roku zorganizowano pokazy lotnicze, co zainspirowało mieszkańców miasta do zbudowania w mieście lotniska. Prace budowlane rozpoczęto w 1927 roku i zakończono dwa lata później. Obiekt miał pełnić funkcję komunikacyjną i sportową. Regularne loty pasażerskie rozpoczęto 22 lipca 1929 roku (do Szczecina, Drezna i Norymbergi). Samoloty miały też międzylądowania we Frankfurcie n/O. Przez Gubin prowadził szlak poczty lotniczej z Cottbus przez Frankfurt n/O. do Szczecina i z powrotem. Od roku 1934 na gubińskim lotnisku lądowały już samoloty z całych Niemiec.
Następne lata miały przynieść liczne, daleko idące przemiany. Gdy 16 marca 1935 r. wprowadzono w Niemczech powszechny obowiązek obrony, rozpoczęła się rozbudowa lotnictwa wojskowego. Gubińskie lotnisko przebudowano na wojskowe, na jego obszarze powstała też szkoła pilotów wojskowych. Nie bez znaczenia była tu bliskość granicy z Polską (ok. 100 km). Dla lotniska nastała dobra koniunktura. Coraz więcej typów samolotów latało nad miastem, po którego ulicach chodziło coraz więcej żołnierzy w niebiesko-szarych mundurach. Aż do lotniska docierała komunikacja miejska.
Gdy wybuchła wojna, również i z tego lotniska startowały samoloty w kierunku Polski.
Po wojnie, kiedy pobliskie koszary zajęło wojsko polskie, teren lotniska był wykorzystywany jako poligon. Tu szkoliły się z taktyki całe pokolenia żołnierzy gubińskiego garnizonu, a przede wszystkim z pobliskich koszar. Brak jakiejkolwiek relacji wspominającej o tym, że lotnisko po wojnie obsługiwało samoloty. Można zaryzykować stwierdzenie, że ostatnie samoloty startowały i lądowały tu przed zakończeniem wojny. Po wojnie zdarzało się tu lądować samolotom sanitarnym, a później już tylko helikopterom. Ale helikoptery, to nie samoloty.
Wraz z likwidacją jednostek w 2002 roku w posiadanie „lotniska” weszła Agencja Mienia Wojskowego, która w 2005 roku teren sprzedała prywatnemu nabywcy z Wielkopolski. W 2008 teren został przez właściciela zrekultywowany i jak donosiła lokalna gazeta „Wiadomości Gubińskie” ( wrzesień 2008 r.) – są chętni do wybudowania w tym miejscu zakładu pracy. W pobliżu lotniska (północna strona) rozpoczynają się Gubińskie Mokradła – teren niezwykle atrakcyjny dla przyrodników i biologów.